06 April, 2011

Photoshop Tutorial : 3D Text Effect menggunakan Layer Style

Hari ni shah nak ajar korang macam mana nak buat hasil seperti ini :
ha, nak shah speaking ke cakap melayu hehehe....ok lah kite mulakan tutorial ni sekarang juga...

Sebelum tu shah nak ingatkan kalau korang tak nampak apa yang gambar tu tunjuk, korang klik gambar tu untuk lihat lebih besar sebab.....korang paham sendiri je la ek hehe maaf sebab tutorial kali ni panjang skit


STEP 1
Set size resolution seperti di bawah
STEP 2
Kemudian korang hiaskan background untuk layer ni dengan texture yang bersesuaian yang korang boleh google atau gunakan pattern ini untuk hasilkan seperti gambar dibawah
STEP 3
Taipkan perkataan seperti dibawah. Untuk font yang shah guna ni, korang leh cari font 'Ash' di internet.

Sekarang, korang ikut setting yang shah sediakan ni :
Ok sekarang untuk bahagian stroke, mula2 sekali korang duplicate text layer tadi dan buang semua efek yang ada pada duplicate layer itu. Kemudian klik 2 kali pada layer tu dan ikut setting ini untuk jadikan fill menjadi 0% :
Kemudian klik pada stroke dan set size 6px atau bersesuaian.
Sekarang untuk memudahkan korang edit hanya STROKE SAHAJA,  korang perlu merge 2 layer iaitu layer duplicate dengan blank layer. Create new layer dan pilih layer tadi dengan layer duplicate kemudian merge kedua2 layer tersebut dan namakan 'stroke layer'. Rujuk gambar dibawah :
STEP 4
Klik 2 kali layer 'stroke' dan ikut setting dibawah. Untuk gradient overlay, korang leh load warna metal pada gradient 'option'.
Kemudian, pilih 'stroke' dan set 1px serta warna seperti gambar dibawah:
Pilih 'Drop Shadow' dan 'Inner Glow' untuk menyerlahkan lagi efek 3D text tersebut
Sekarang korang dah berjaya hasilkan efek 3D text. Tapi korang juga boleh hias lagi text ini ikut kreativiti korang sebagai contoh texture untuk text tersebut. Untuk tutorial ni shah letak pattern pada text tersebut untuk menaikkan lagi mood 3D text tersebut.
hanya beberapa layer saja sudah menghasilkan efek 3D text tersebut
korang leh tambah efek pattern pada text seperti gambar di atas
STEP 5
Duplicate layer 'stroke' dan buang semua efek yang ada pada layer tu. Kemudian gerakkan 3px ke bawah dan 2px ke kanan. Kemudian color overlay layer tu dengan warna hitam. Alihkan layer itu dibawah layer text. Rujuk gambar ini :
Siap. Korang berjaya hasilkan dengan usaha sendiri.
Categories:

1 komen :

Anonymous said...

Ya, mungkin karena itu