27 February, 2011

Jadikan laptop korang jadi WiFi hotspot dengan Connectify

Kali ni aku nak share sesuatu yang menarik skit. Pernah tak korang berebut nak guna berokben yang ada seketul tu je?pastu nak share line berokben tu mana nak boleh kan. Ataupun korang pasang streamyx tapi guna sorang2 je taknak kasi orang lain guna............kedekut betul. Jadi aku sarankan korang guna software ni, Connectify. Bagi yang dah tau sila diam, ini untuk mereka2 yang tak tau langsung. :-P

Connectify ni adalah software yang akan mengubah laptop korang menjadi router dengan itu korang leh share internet bersama2 yang tersayang (ayat cam celaka hahaha). Korang leh rujuk kat sini untuk info lebih :

Connectify

Korang boleh download software tu  kat website ni. Sekarang aku ajar macam mana nak setting. Memang sangat3 senang. Tak payah aku ajar pun korang terer sendiri hehehe.

Step 1
Download software ni dan install macam biasa.

Step 2
Nanti ade pop up akan guide korang setting software tu

Step 3
Sebelum nak launch software ni, pastikan korang on dulu wireless laptop..aku sangkut kat sini la masa mula2 guna dulu. Asyik error je pasal tak on wireless...ape daaaa...

Step 4
Pastu guna la..pe susah sangat..

p/s : tak paham tanya kat sini wokey. Tak paham gak lagi korang masuk la tadika balik hehehehe